środa, 5 stycznia 2011

CIASTO CZEKOLADOWE Z WIŚNIAMI I GANASZEM CZEKOLADOWYM


Pyszne mocno czekoladowe ciacho z najnowszej Kuchni.Czekolada, czekolada plus wiśnie. Chyba już nic nie musze dodawać dla znających temat:). Jedyna moja uwaga, przepis mówi o mrożonych wiśniach, ja nie miałam więc dałam swoją konfiturkę, przez może było ciut słodsze, może nawet ciut lepsze (zwłaszcza, że konfiturka z wisniówką:)), ale na pewno wilgotnijsze i trochę mniej stabilne:) Zawsze pyszne. Polecam!
Robiłam z połowy tych proporcji i wyszła mi okrągła tortownica 20 cm

ciasto:
25 dag mąki
9 łyżek dobrego kakao
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
20 dag drobnego białego cukru
20 dag drobnego brązowego cukru (dałam 15 białego, 25 brązowego)
2 lekko ubite jajka
1/2 szkl maślanki
kilka kropli ekstraktu z wanilii
1 łyżka brandy lub likieru czekoladowego ( u mnie ten kawowy)
1/2 kostki masła (125 g)
1 łyżeczka soli
35-40 g rozmrożonych wiśni (bez pestek - u mnie odsączone wiśniejz konfitury)
ganasz:
250 ml śmietanki 36%
3 łyżki miodu lub syropu klonowego
2,5 tabliczki dobrej gorzkiej czekolady
ekstrakt z wanilii
gęsta lub bita smietana do podania

Rozgrzewamy piekarnik do 190 stopni. Formę (20 na 30) wykładamy pergaminem do pieczenia. Przesiewamy mąkę z kakao, sodą i proszkiem do pieczenia, dodajemy oba rodzaje cukru, mieszamy. W drugiej misce ucieramy jajka z maślanką, wanilią, likierem.Do rondelka wlewamy niepełna szklanke wody (240ml), dodajemy masło i sól, podgrzewamy prawie do zagotowania. Powoli wlewamy do suchych składników, stale mieszając. Następnie dodajemy jajka z maślanką, starannie mieszamy. Wiśnie dokładnie osuszamy papierowym ręcznikiem, odsączamy (jeśli z konfitury), rozkładamy  na dnie przygotowanej formy. Zalewamy ciastem, pieczemy 25-30 minut. Po wyjęciu z piekarnika  ostrożnie odwracamy ciasto (jeśli uzywamy wiśni z konfitury, jest to trochę trudne, ale do zrobienia:)), zdejmujemy pergamin, studzimy. Robimy ganasz: smietanę z syropem lub miodem podgrzewamy z rodnelku prawie do zagotowania. Posiekaną czekoladę skraplamy ekstraktem z wanilii, zalewamy gorącą śmietanką. Odstawiamy na minutę i mieszamy, aby powstała lśniąca masa. Rozsmarowujemy ją na wierzchu i bokach ostudzonego ciasta. Kroimy i podajemy ze śmietaną. (Bez smietany też da się zjeść:)) Smacznego!!!

11 komentarzy:

  1. uwielbiam takie czekoladowe wypieki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mmm, czekolada plus wiśnie...uwielbiam to połączenie!

    OdpowiedzUsuń
  3. Osoby nie znające prawa obszaru świata, na którym przebywają podobne są do ślepców poruszających się po polu minowym.

    Radosnego 2011 roku!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. O wow! Mega czekoladowe = mega pycha!:)

    OdpowiedzUsuń
  5. tyle pysznego w jednym cieście... REWELACJA!

    OdpowiedzUsuń
  6. Z domową konfiturą to wiadomo że lepsze!
    Pyszności:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Aż mi ślinka cieknie. Ale bym zjadła takiego ciacha! Nawet pomimo późnej godziny :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wow, wygląda faktycznie na BARDZO czekoladowe, co utwierdza mnie w przekonaniu że na pewno by mi posmakowało ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. ciasto cudnie się prezentuje. Tylko nie wiem co oznacza "ganaszem' z tytułu ... ";)

    OdpowiedzUsuń